tiistai 7. lokakuuta 2014

3c Tytyrin kaivosmuseossa 2.10.2014

Olimme lähdössä Tytyrin kaivosmuseoon.  Bussi haki meidät koulun pihasta. Käpylästä ajaa bussilla reilu tunti Tytyriin. Tytyrin kaivos on siis Lohjalla. Bussi matka tuntui pitkältä mutta ei meillä tylsääkään ollut. Katselimme maisemia bussin ikkunasta ja juttelimme vieruskaverimme kanssa. Kun saavuimme perille niin ei kun potat päähän ja matkaan. Sitten menimme kahtena ryhmänä  80 metrin syvyyteen  kaivokseen asti. Kaivoksessa oli viileää ja kosteaa. Siellä olisi ollut yhtä pimeää kuin laittaisit silmät kiinni, mutta siellä oli  onneksi valoja. En olisi uskaltanut olla siellä yksin jos valoja ei olisi ollut.

Kiertelimme vähän aikaa  kunnes saavuimme tietopisteelle, siellä kerrottiin kalkista. Kalkkia käytetään esim….. juomaveden puhdistukseen, jäteveden puhdistukseen ja teollisuuteen. Saimme myös kokeilla vanhaa jakoavainta joka painoi about 24kg. Sitten  kävelimme taas hetken kunnes saavuimme määränpäähän. Sitten kutsuimme kaikua huutamalla 3c on paras. Tuntui kuin joku olisi oikeasti vastannut kylmällä äänellä. Meillä oli opas/ohjaaja joka ohjasi meitä ja kertoi meille kaikkea uutta Tytyristä .Sitten ohjaaja lupasi että nähdään pieni pätkä videota. Ai niin sitä ennen  olimme saapunut  ”luolaan” jossa näimme nukkuvia lepakoita. Lepakot olivat pienenpiä kuin luulin jopa karvaisempia kuin luulin .Oltiin jo puolessa välissä  reissua kunnes opettajamme joka oli myös mukana sanoi: että kohta päivää pitäisi alkaa syödä eväitä. Se ei ole huono merkki oppaasta vaan vain siitä että Tytyrin työskentelijät ovat innokaita. – ja nyt syömään huusi opas. Ensin katsoimme videon ja sitten söimme, meillä oli eväänä jugurtti, omena, karjalan piirakka ja pillimehu.(omena allergiset saivat banaanin). Eväät olivat maukkaita (joidenkin mielestä karjalanpiirakka juusto yhdistelmä oli huono). Retki oli erittäin kiva!