tiistai 9. elokuuta 2016

6A:n leirikoulu Virossa 31.5.-2.6.2016

Matkamme alkoi tiistaiaamuna klo 7.15 Länsiterminaalista. Mukana luokkamme ja Annen lisäksi oli siis bilsanope Janne, sekä vanhemmista Christa, Lena ja Nga. Laivalla käytiin tanssimassa ja odoteltiin Tax Free-myymälän aukeamista. Syömään päästiin vasta tunnin kuluttua laivan lähdöstä.

Tallinnassa vastassa meitä odottivat virolaiset kaverimme Anneli, Marta, Regita, Laura ja Iti. He veivät meidät Telliskiveen, jossa söimme heidän, ja muiden ystävyysluokkalaistemme kanssa.

Lounaan jälkeen lähdimme vierailulle heidän koululleen Pelgulinna Gymnasiumiin. He esittelivät koulunsa meille ja kertoivat virolaisesta koulunkäynnistä.

Pelgulinna Gymnasiumista lähdimme Kloogarannan leirikeskukseen. Virolaiset saattoivat meidät asemalle. Junamatka oli mukava, koska junasta löytyi Wi-fi.

Kloogarannassa kirottiin hyttysiä, tehtiin huonejaot, käytiin syömässä sekä kaupassa ja kuuman päivän päätteeksi päästiin uimaan ja katsomaan auringonlaskua.

Keskiviikkona oli herätys klo 7.30. Yhdeksältä lähti bussi kohti Haapsalun kaupunkia. Oli kuuma, joten pysähdeltiin aika paljon. Käytiin mm. vanhoissa bunkkereissa ja luostarissa.

Haapsalussa käytiin syömässä meren rannalla ja täytettiin kaikkien kassit karkeilla ja tuliaisilla.
Illalla vielä ihasteltiin auringonlaskua.

Viimeinen päivä vietettiin Tallinnassa. Mentiin eläintarhaan, mutta ei katsomaan eläimiä vaan kiipeilemään. Kiipeiltiin kuin apinat 5-15 metrin korkeudella vaijerien varassa tikkaiden, verkkojen ja köysiratojen avulla.
Kolmen tunnin kiipeilyn jälkeen kaikilla oli nälkä, joten suunnattiin McDonaldsiin ja vedettiin Big Mac-ateriat.
Sitten käytiin vielä bussilla läpi nähtävyyksiä. Bussissa kaikkia nukutti, ja saatiin paljon salakuvia nukkuvista lomalaisista…
Satamassa piti odottaa useampi tunti, joten osa porukasta lähti Jannen kanssa kauppakeskukseen tekemään viimehetken ostoksia.
Virolaiset tulivat vielä saattaamaan meidät satamaan.
Laivalla käytiin buffetissa syömässä, eikä jaksettu tehdä mitään ihmeellistä. Loppumatkasta osa meni hyttiin hengailemaan, osa kerääntyi käytävään istuskelemaan.
Oli hauska reissu, ja mukava päästä pois kouluhärdellistä viimeisellä viikolla.