Käpylän peruskoulun kaikki A-saksan ja A-ruotsin yhdeksäsluokkalaiset oppilaat osallistuivat
keväällä 2013 opetushallituksen järjestämään oppimistulosten arviointiin. Ruotsin
tulokset tulivat jo lokakuun alussa, mutta saksan tulokset vasta vähän ennen
joulua.
Arvioinnin
tavoitteena oli saada luotettavaa kuvaa opetussuunnitelman perusteissa
mainittujen oppiaineiden tavoitteiden toteutumisesta ja oppilaiden osaamisen
tasosta päättövaiheessa. Koulu on saanut koulukohtaisen arvioinnin tuloksen, ja
palautteessa on vertailuna kansallisen otoksen tulos. Arvioitavia osa-alueita
olivat kuullun ymmärtäminen, luetun ymmärtäminen, kirjoittaminen ja puhuminen
sekä arvosanojen suhteutuminen osoitettuun osaamiseen.
Eurooppalaisen viitekehyksen mukaisesti hyvän osaamisen taitotaso
on A2.1. (http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf
)
Käpylän peruskoulun
oppilaiden A-ruotsin kuullun ja luetun ymmärtämisen tehtävien ratkaisuosuus
oli parempi kuin otoksessa keskimäärin, luetun ymmärtämisessä ratkaisuosuus oli
jopa 13 % parempi kuin koko otoksessa (otos 63 %, Käpylän pk 76%). A-ruotsin
opiskelijat kirjoittivat pääosin taitotasojen A2.2.- B2.1. mukaisia tekstejä,
mikä tulos selvästi keskimääräistä parempi.
Puhumisen taitotaso oli puolella oppilaista tasoa B2.1, mikä sekin on
huimasti yli otoksen keskiarvon. Arviointi koulussamme on osoittautunut
tiukaksi. Oppilaiden käsitykset A-ruotsin opiskelusta osoittautuivat
myönteisemmiksi ja opiskelun ilmapiiri mukavammaksi kuin otoksessa keskimäärin.
Käpylän peruskoulun
oppilaiden A-saksan kuullun ja luetun ymmärtämisen tehtävien ratkaisuosuus
oli hieman parempi kuin otoksessa keskimäärin. A-saksan opiskelijat
kirjoittivat pääosin taitotasojen A1.2 ja A2.1 tasoilla, yksittäinen
taitotasolla A2.2. Puhumisen taitotasot olivat välillä A1.3 – B1.1, pääosin
A2.1. Todistuksen arvosanat vastasivat otoksessa vastaavaa osaamista
osoittaneiden oppilaiden arvosanoja (arvosanat 7, 8 ja 9). Oppilaiden käsitykset
A-saksan opiskelun ilmapiiristä olivat myönteisemmät kuin otoksessa
keskimäärin, muutoin käsitykset oppiaineesta olivat otoksen kanssa
samansuuntaiset.
Molempien kielten oppimista
edistävien käytänteiden osalta oppilaat olivat niukasti tyytyväisempiä kuin
otoksen oppilaat keskimäärin. Oppimista edistäviä käytänteitä ovat opiskelumenetelmät
ja työtavat, opiskelutaidot ja oman toiminnan ohjaus sekä arviointimenetelmät.
Odottelemme vielä terveystiedon tuloksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti