Lähes kaikki luokat ensimmäisestä lisäluokkaan tekivät
luokkakohtaisen luokkien ilmapiirikyselyn syysloman jälkeen.
Kyselyn ovat laatineet koulumme moniammatillisen ryhmän
jäsenet: erityisopettajat, koulupsykologi ja kuraattori. Laadinnassa on
käytetty apuna muiden koulujen hyväksi havaitsemia kysymyksiä ja teemoja.
Kysely on tehty siten, että eri-ikäisillä oppilailla on vähän erilaisia
kysymyksiä. Luokille 1 – 3 on oma kysely ja luokille 4 – 10 oma kysely. Kyselyn
laatijat ovat valmistelleet jatkokysymykset niille oppilasryhmille, joiden
tulokset herättävät lisäkyselytarvetta joko luokanopettajassa tai
moniammatillisessa ryhmässä.
Luokkien 1 – 3 kysymykset ovat mm. seuraavia:
Minulla on koulussa hyvä ja turvallista olla. (Lisäksi haluaisin kertoa….)
Minulla on koulussa / luokassa ainakin yksi kaveri. (Lisäksi
haluaisin kertoa….)
Luokassani on rauhallista kuunnella ja tehdä tehtäviä. (Lisäksi
haluaisin kertoa….)
Minulla on välitunneilla mukavaa tekemistä. (Lisäksi
haluaisin kertoa….)
Luokkien 4 – 10 kysymyksiä on useampia ja ne ovat samaa
muotoa kuin edelliset. Koulumme tukioppilaat ja kummioppilaat ovat auttaneet
nuorempia oppilaita kyselyyn vastaamisessa, jotta mahdollisimman moni on voinut
vastata kyselyyn ja kysymykset ovat ymmärrettäviä.
Yhteenvetona näyttää siltä, että lähes kaikki oppilaat
kokevat koulun hyvänä ja turvallisena paikkana. Yksittäisissä vastauksissa on
selvitetty, minkälaiset tilanteet ovat turvattomia: yksin koulun pihalla
odottaminen, yksin jonnekin kulkeminen jne. Välituntivalvojien toivottiin
käyttävän enemmän huomioliivejä, jotta jokainen oppilas tietää, kuka on koulun
aikuinen, jolta voi pyytää apua.
Kavereitakin näytti olevan lähes kaikilla. Joku oppilas oli
kertonut, että hänellä on kavereita kaikilla luokilla. Itsensä yksinäisiksi
tunteville on koulun aikuisten kesken sovittu, miten asiaa heidän kanssaan
voitaisiin selvittää ja löytää yksinäisille kavereita.
Luokkatilanteen rauhallisuus oli kysymys, johon monet olivat
vastanneet, että eivät ole samaa eivätkä eri mieltä. Tätä selvittelimme
koulussa pitkään, kun vastaukset tuntuivat erilaisilta kuin opettajien
kokemukset. Totta on, että uudet opiskelutavat ja ryhmätyöskentely tuottavat
hälinää, enemmän ääntä ja säpinää luokkiin. Silloin ei ole rauhallista. Mutta
koulussa on rauhallisia paikkoja oppia niille, jotka tarvitsevat enemmän
hiljaisuutta ja rauhallista ympäristöä oppiakseen.
Välitunneilla on tosi monella nykyisin mukavaa tekemistä. On
liikkuva koulu –toimintaa, vertaisohjaajia, pelivälineitä ja liikkavälkkiä.
Kiitos koulun aikuisille, jotka ovat innostaneet oppilaita toimimaan toistensa
liikuttajina. Älykännykät ja pelit vetävät osaa oppilaita puoleensa
välituntisin, mutta aktivoivaa muuta toimintaa on tarjolla. Ja siihen on osa
oppilaista tarttunut.
Koulussa luokanopettajat ja luokanvalvojat käyttävät kyselyn
tuloksia oman luokkansa luokkahengen lisäämiseen ja oppilaiden
turvallisuudentunteen lisäämiseen. Tämä kysely tehdään koulussa vuosittain,
jotta voimme seurata koulun ilmapiiriä ja kuulla oppilaita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti