maanantai 20. maaliskuuta 2017

Parempi koulu -Ilmiö 2017  




Ilmiöprojektissa oppilaat miettivät mikä tekisi koulusta paremman paikan oppimiselle ja saivat itse kehittää ratkaisun johonkin huomattuun ongelmaan. Kun idea oli keksitty, piti vielä pohtia miten sen saa aikaan ja ottaa huomioon monia asioita, muun muassa rahan kerääminen. Tärkeää oli myös aikatauluttaa oma tekeminen hyvin, jotta työn sai ajoissa valmiiksi. Aikaa oli noin kymmenen tuntia käsityön, kuvataiteen, kotitalouden ja matematiikan tunneilla.
Työn sai toteuttaa haluamallansa tavalla esimerkiksi posterina, videona tai diaesityksenä. Valmiin teoksen arviointi liitettiin yhteensopivaan oppiaineeseen. Lopuksi tuotokset koottiin yhteen “messuiksi”, joissa oppilaat äänestivät mielestään parasta ideaa toteutettavaksi.


Meidän mielestämme työskentely ilmiön parissa toi mukavaa vaihtelua normaaliin kouluarkeen. Kun ilmiötä ei kuitenkaan tehty joka tunti, ei aiheeseen kerennyt kyllästyä. Ja kukapa tietäisi paremmin mitä kouluihin oikeasti tarvitaan kuin oppilaat itse. Työn aihetta valitessa tuli mietittyä monia kysymyksiä. Mitä koulussa voisi parantaa? Onko idea realistinen ja mahdollinen toteuttaa? Mistä saadaan rahaa idean toteuttamiseen? Onko ideasta hyötyä kaikille? Kaikkia omasta mielestä ikäviä asioita ei tietenkään voi poistaa, koska kaikki pitävät eri asioista ja ärsyttävätkin asiat voivat olla tarpeellisia. Kun työn toteutustavan sai itse valita, työstä oli mahdollisuus tehdä omannäköinen ja itselle mielenkiintoinen toteuttaa.









Ilmiöitä on toteutettu vasta muutaman kerran, joten ollaan vielä kokeiluvaiheessa. Projekti on kuitenkin toteutettu järkevästi ja oppilaat saatu kiinnostumaan. Ilmiön tekeminen opetti meille kaiken muun lisäksi yhteistyötä ja kriittistä ajattelua. Nyt meillä on uusi, hauska tapa oppia. Tämänkaltaisia töitä kannattaa ehdottomasti jatkaa!

Aura & Emmi 7e

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti