perjantai 11. kesäkuuta 2021

Tsemppareita ja onnistujia

Koulumme sai viimeisenä kouluviikkona yllättäen lahjoituksen. 16 kirjakaupan
lahjakorttia eri luokka-asteille 1-8 . pienille 20e ja yläkouluikäisille 50 Valuemotive OY:ltä. Tämä olikin iloinen yllätys, sillä koulun stipendirahasto oli koronan vuoksi kuihtunut lähes nollaan. Stipendi on keino arvostaa opiskelua ja kannustaa sekä stipendin saajaa että yhteisöä toimimaan koulun tavoitteen suuntaan.

Tsempparistipendin sai vaikkapa eräs tyttö, jolle matematiikka oli todella vaikkeaa. Tunnilla takkusi ja luvut hyppivät silmissä ja isosta tuntimäärästä huolimatta tulosta ei tuntunut syntyvän. Oppilas pyysi kuitenkin sinnikkäästi apua yhä uudelleen. Hän tuli vapaaehtoisesti lukuisille ylmääräisille jakotunneille aamulla ja meni aina voidessaan erityisopettajan ryhmään. Vapaa-ajallaan hän intoutui harjoittelemaan sähköisessä oppimisympäristössä tuhansia kierroksia. Parin vuoden aikana helpoin yhden töpselin koe vaihtui ensin kahden töpselin testiin ja muutaman kerran hän on kokeillut jopa erittäin haastavaa kolmen töpselin koetta. Sinnikkyydellä heikkoudesta tulikin vahvuus.

Tsempparistipendin sai myös yläkoululainen, jolla oli todella vaikea lukivaikeus. Lukuaineissa kaikki piti tehdä pidemmän kaavan kautta. Nuori jaksoi sinnikkäästi tehdä moninkertaisen työn saadakseen asioista selvää ja oppiakseen ilmaisemaan asiat ymmärrettävästi. Työ kantoi hedelmää ja vuoden aikana useammankin lukuaineen arvosanat lähtivät nousuun. 

Stipendi annettiin myös lapselle, joka innostui tekemään luokkalehteä opiskelun ohessa. Hän on jo usemman vuoden kerännyt muilta oppilailta kuukauden välein aineistoa sekä tehnyt sitä itse, taittanut ja toimittanut luokkahenkeä nostattavaa ja hauskaa julkaisua.

Tsempparistipendi annettiin myös oikein osaavalle lapselle, joka mukisematta ja tunnollisesti teki enemmän kuin tarvitsisi, joka auttoi kaikessa muita ja jaksoi yrittää ja pitää kouluhenkeä yllä, vaikka monella luokkayhteisössä oli haastavaa.

Etäkoulu, jota meidänkin koulussamme jouduttiin käymään, aiheutti monelle harmeja - mutta myös iloisia yllätyksiä. Joillekin omatoiminen työ ja opintojen seuraaminen etänä olikin menestys. Tsempparistipendejä annettiin yllättäjille - oppilaille, joiden oppiminen ja tehdyt työt paranivat, kun niitä tehtiin etänä tai oppijoille, jotka etäkoulun hankaluudesta huolimatta sinnikkäästi jaksoivat pyytää apua etänä ja oppivat tuskasta huolimatta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti