Viime keväänä 2014
oli koulun kotisivuilla auki koulun toiminnan palautekysely. Se oli koulun oma
kysely, ei kaupungin organisoima kysely.
Kyselyn tuloksia on käsitelty tehtäessä
toimintasuunnitelmaa tälle lukuvuodelle 2014 – 2015; aineiston käsittelijänä
koulun johtoryhmä.
Vastauksia kyselyyn tuli lähes sata.
Avoimessa palautteessa nousi eniten esiin erilaiset luokka- ja
oppilastilanteet, joista osaan palautteen antajat olivat tyytyväisiä, osaan
tyytymättömiä. Palautetta tuli koulutyön tavoitteista, tiedottamisesta ja
Wilman käytöstä, sekä myönteistä että kehitettävää.
Koulutyön tavoitteet ja toiminta-ajatus on
yhdessä oppilaiden, kotien ja koulun aikuisten kanssa kiteytetty vuonna 2012
tehtyyn opetussuunnitelman tarkistukseen (www.kapyla.edu.hel.fi
/ opetus / opetussuunnitelma / yleinen osa): Käpylän peruskoulu löytöretkellä –
oppia, kasvua, yhteistyötä. Tandem-kuva ja toiminta-ajatuksen avaukset on
luettavissa jokaisessa kodissa Käpysato-tiedotteen avaussivulla.
Uusi opetussuunnitelma tulee valtakunnan
tasolla voimaan vuonna 2016. Se on parhaillaan viimeisellä palautekierroksella.
Siinä perusopetukselle on määritelty tavoitteita:
-
kasvu
ihmisyyteen ja yhteiskunnan jäsenyyteen
-
tarpeelliset
tiedot ja taidot
-
sivistyksen,
tasa-arvoisuuden ja elinikäisen oppimisen edistäminen
-
sekä
laaja-alainen osaaminen (www.oph.fi /
opetussuunnitelma 2016).
Helsinki laatii valtakunnallisen
opetussuunnitelman ohjeistuksen mukaisesti oman kunnallisen opetussuunnitelman,
jota koulu voi täydentää haluamallaan tavalla. Tätä valmistelemme oppilaiden,
kotien ja koulun aikuisten kanssa yhdessä (aika on muuttunut). Halukkaat
vanhemmat ovat silloin tervetulleita lapsensa luokkiin keskustelemaan uudesta
koulukohtaisesta opetussuunnitelmasta.
Koulun tiedottamisväylä on pääosin koulun
kotisivut www.kapyla.edu.hel.fi
Käpysato-tiedote jaetaan jokaiseen kotiin
syksyn alkaessa. Julkiset tiedotteet julkaistaan kotisivujen ajankohtaista
osiossa; oppilaiden kotiväelle ja koulun aikuisille tarkoitetut tiedotteet
julkaistaan Wilman tiedotteina. Useimmat koulun toimintaa ja oppilaiden päivittäistä
oppimista koskevat tiedotteet lähettää luokanopettaja tai luokanvalvoja. Niissä
voi olla yhteinen pohja, mutta niitä on täydennetty luokkakohtaisilla
tarkennuksilla.
Osa tiedotteista on senkaltaisia, että koulu
ja rehtori ei niitä laadi. Esimerkiksi rakennusten kuntoa ja
palveluverkkoasioita koskevat tiedotteet tulevat opetusvirastosta tai
tilakeskuksesta. Mm. Väinölän rakennuksen kuntokartoitusta koskeneet tiedotteet
tulevat tilakeskuksesta; niitä ei rehtori tai koulu laadi. Samoin useampia
kouluja koskevat suunnitelmat ja lausuntopyynnöt laaditaan opetusvirastossa ja
rehtori julkaisee ne viraston ohjeistuksen mukaisesti.
Yksittäisten oppilaiden ja koulun opettajien
välisetä Wilma-viestintää aika moni vastaaja piti kielteissävytteisenä. Moni
toivoi, että Wilman kautta välittyisi myönteisiä viestejä kielteisten lisäksi.
Tästä on koulun aikuisten kesken keskusteltu ja asiaan pyritään löytämään
ratkaisua. Monet opettajat laittavat tunnin kuluessa HYVÄ –merkintöjä keltaisella
oppilaille, mutta ehkä tämä ei vielä ole levinnyt useampien opettajien
toimintatavaksi.
Suurin osa vastaajista koki, että saa
riittävästi palautetta oppilaan oppimisesta. Osa toivoi enemmän ja
monipuolisempaa palautetta, mm. lapsen vuorovaikutustaidoista ja
kaverisuhteista. Palautteen mukaan oppilas oppii koulussa sen, minkä
tarvitseekin (kts.tavoitteet). Tukiopetusta on ollut tarjolla kaikille
halukkaille ja tarvitseville ja huoltaja voi aina pyytää tukiopetusta, kun
arvelee lapsen sitä tarvitsevan. Tutustumis- ja opintokäyntejä voisi aina olla
vähän enemmän, vaikka niiden määräänkin oltiin aika tyytyväisiä.
Uusi vanhempainyhdistyksen hallitus on
aloittanut toimintansa. Jokainen, joka on kiinnostunut enemmän osallistumaan
koulun ja kodin yhteistyön kehittämiseen, kannattaa lähteä mukaan
luokkatoimintaan ja vanhempainyhdistyksen toimintaan lasten oppimisen ja
kasvamisen tukemiseksi. Mitä paremmin tunnet muut vanhemmat, sen enemmän voit
jakaa kokemuksia ja sitä enemmän tutustut muihin lapsiin, joiden kanssa oma
lapsesi käy koulua.
Seuraava koulukohtainen kysely tehdään ensi
keväänä. Vastaa silloinkin – palautteesi otetaan vakavasti!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti